کد خبر : 3819
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
-

اعلام شرایط عضویت در باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران

اعلام شرایط عضویت در باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران به تشریح جزییات پنجمین دوره برنامه روزی با دانشگاه پرداخت و گفت: این برنامه مرداد ماه با هدف شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان نخبه مناطق محروم برگزار می شود. به گزارش ایسنا، دکتر فرشته امین ضمن بیان این مطلب گفت: مهمترین هدف باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران، شناسایی دانش‌آموزان توانمند و نخبه

اعلام شرایط عضویت در باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران به تشریح جزییات پنجمین دوره برنامه روزی با دانشگاه پرداخت و گفت: این برنامه مرداد ماه با هدف شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان نخبه مناطق محروم برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر فرشته امین ضمن بیان این مطلب گفت: مهمترین هدف باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران، شناسایی دانش‌آموزان توانمند و نخبه سراسر کشور و استعدادیابی و توانمندسازی آنها است تا به دانش‌آموزان کمک کنیم در مسیر خود انتخاب‌های درستی داشته باشند.

وی افزود: بر این اساس، سنجش استعدادها و توانمندی‌های دانش‌آموزان و ارائه مشاوره به آنها جهت کمک به توسعه فردی و برنامه‌ریزی مسیر تحصیلی و شغلی، توان‌افزایی، حمایت و هدایت دانش‌آموزان مستعد، خلاق و نوآور در حوزه‌های علمی و فرهنگی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد و نخبه برای ادامه تحصیل در دانشگاه تهران، برقراری تعامل مناسب با وزارت آموزش و پرورش برای هدفمندسازی و ارائه خدمات مناسب به دانش‌آموزان در سراسر کشور، معرفی رشته‌های تحصیلی و ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه تهران و شناسایی، حمایت و هدایت دانش‌آموزان مستعد و نخبه در مناطق محروم کشور مهمترین اهداف باشگاه را تشکیل می‌دهند.

مدیر باشگاه دانش‌آموزی با اشاره به فعالیت‌های باشگاه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: باشگاه دانش‌آموزی در چند حوزه فعالیت دارد که بخشی از آنها فعالیت‌های دائمی هستند، همانند برنامه روزی با دانشگاه که هرسال برگزار می‌شود و یا بازدید از دانشکده‌ها و پردیس‌ها که البته در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا این بازدیدها صورت نمی‌گیرد. یکسری فعالیت‌های خاص هم داریم و در این زمینه بسته‌هایی تحت عنوان «بسته‌های خدمات» طراحی شده است که استعدادیابی و روان‌سنجی، ارتقای سطح تمرکز و کاهش اضطراب، توسعه مهارت‌های کسب و کار دانش‌آموزی، توسعه فردی، توسعه مهارت‌های کسب و کار دیجیتال و آشنایی با دانشگاه تهران از عناوین این بسته‌ها هستند.

دکتر امین با اظهار اینکه این بسته‌ها بر مبنای الگوبرداری از واحدهای مشابه در دانشگاه‌های معتبر دنیا تهیه شده‌اند، گفت: بسته‌های خدمات، مدت و محتوای مشخص دارند و ورودی‌ها و خروجی‌های آنها تعریف شده است و در طول سال برای دانش‌آموزان علاقه‌مند، ارائه می‌شوند. در کنار این بسته‌ها، تعدادی برنامه‌های موردی هم وجود دارد همانند اولین لیگ کسب و کار دانش‌آموزی که از فروردین ماه امسال آغاز شده است و دو مرحله «استعدادیابی» و «توانمندسازی» دارد. در مرحله استعدادیابی سه فاز جداگانه ارائه شده است. فاز اول، «ارزیابی شناختی» دانش‌آموزان بود که فروردین ماه برگزار شد، در این فاز، دانش‌آموزان باید یکسری بازی آنلاین انجام می‌دادند و ما بر اساس آن توانستیم توانمندی‌های شناختی آنها را ارزیابی کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود بیان کرد: «فاز دوم، مبتنی بر «شایستگی‌های رفتاری» است که قرار بود در مردادماه سال جاری به‌صورت حضوری برگزار شود، اما به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد و احتمالاً در اواخر شهریورماه برگزار خواهد شد. در این فاز، فضایی هماهنگ شده و دانش‌آموزان در تیم‌های ۵ تا ۶ نفره در اتاق‌های مجزا قرار خواهند گرفت و یکسری بازی‌هایی را به‌صورت گروهی انجام خواهند داد، به طور مثال لگو بازی می‌کنند و یا با ماکارانی سازه‌ درست می‌کنند و در نهایت بر اساس ۶ شایستگی ارزیابی خواهند شد. اینها شایستگی‌های نرم هستند و جنبه عمومی دارند و به موفقیت دانش‌آموزان در بازار کار در حرفه‌ها و مشاغل مختلف کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فاز سوم اولین لیگ کسب و کار دانش‌آموزی مسابقه‌ای با عنوان «ایده تو ایده برتر» است که به‌صورت آنلاین در شهریورماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این بخش از تعدادی سازمان بین‌المللی و داخلی چالش‌هایی را دریافت می‌کنیم، این چالش‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت تا آنها نظرها و ایده‌های خود را ارائه دهند. برای ارزیابی و بررسی این ایده‌ها، تیم‌های داوری از سازمان‌های مربوط با ما همکاری خواهند کرد تا بهترین ایده‌ها انتخاب شوند. بر این اساس، برای آن دسته از دانش‌آموزانی که توانسته‌اند ایده‌های برتری ارائه دهند، شرایط کارآموزی در سازمان‌ها فراهم می‌شود و البته این هم کمکی خواهد بود تا دانش‌آموزان با محیط‌های مختلف کاری آشنا شوند. پس از مرحله استعدادیابی، یک دوره Mini MBA نوجوانان داریم که در آن یکسری مهارت‌های نرم خاص همچون خلاقیت، کارگروهی، رهبری و مباحث تخصصی حوزه کسب و کار آموزش داده می‌شود.

مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران ادامه داد: بخشی از این دوره هدایت دانش‌آموزان در جهت تبدیل ایده به عمل است، یعنی دانش‌آموزان یاد می‌گیرند تا ایده‌هایی که دارند را بتوانند عملیاتی کنند و در این مرحله افرادی به‌عنوان مربی آنها را هدایت خواهند کرد. در نهایت نمایشگاهی از دستاوردهای دانش‌آموزان در حوزه‌های عملی و یا نظری در پایان دوره برگزار خواهد شد.

دکتر امین با عنوان اینکه امسال پنجمین دوره برنامه روزی با دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در برنامه امسال شرایطی را ایجاد خواهیم کرد تا دانش‌آموزان به‌صورت آنلاین وارد سیستم شوند و بتوانند مطالب و محتوای مورد نیاز در ارتباط با پردیس‌ها و دانشکده‌های مختلف شامل آلبوم عکس و کلیپ‌های معرفی، تور مجازی و معرفی رشته‌ها و غیره را ببینند و اگر دانشکده‌ها برنامه خاصی برای معرفی و یا سخنرانی نیز بخواهند ارائه دهند در این قسمت قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است، برنامه روزی با دانشگاه سه سال حضوری بود، اما سال گذشته به دلیل شرایط کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد و امسال نیز مجازی خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت درباره میزان استقبال دانش‌آموزان از برنامه روزی با دانشگاه تهران گفت: سه سال نخست به دلیل اینکه دانشجویان می‌توانستند در دانشگاه حضور یابند استقبال بسیار خوبی صورت گرفت. برای برگزاری این برنامه با مدارس و آموزش و پرورش هماهنگ می‌شد و بیش از ۵ هزار دانش‌آموز در این روز، از پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران بازدید می‌کردند. هر دانشکده و پردیس بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته برنامه‌های مجزایی را از جمله سخنرانی اعضای هیأت علمی، معرفی دانشکده و برنامه‌های سرگرمی ارائه می‌داد و بازدید دانش‌آموزان از صبح تا بعد از ظهر آن روز به طول می‌انجامید، اما متأسفانه بعد از سال سوم به دلیل بحران کرونا دیگر امکان برگزاری حضوری فراهم نشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در سال گذشته برنامه‌ها در دو بخش به‌صورت آفلاین و آنلاین ارائه شد که سخنرانی رئیس دانشگاه تهران، برخی مدیران و محتوای مکتوب معرفی دانشکده‌ها آفلاین در سایت مربوط قرار گرفت و یک روز هم برنامه آنلاین ارتباط با معاون آموزشی و اعضای هیأت علمی را داشتیم که دانش‌آموزان می‌توانستند وارد اتاق‌های مشخص هر دانشکده و پردیس شوند و سؤال‌های خود را مطرح کنند.

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران به تشریح برنامه‌های پنجمین دوره روزی با دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: تفاوت برنامه امسال با سال گذشته در این است که در برنامه سال گذشته کل برنامه به جز یک قسمت ارتباط با معاون آموزشی دانشکده‌ها آفلاین بود، اما امسال در نظر داریم تا بخش‌های مختلف برنامه همچون سخنرانی رئیس دانشگاه و دیگر مسئولان ذیربط نیز به‌صورت آنلاین برگزار شود. بعد دانش‌آموزان به پردیس‌ها و دانشکده‌ها هدایت شوند. جهت معرفی به پردیس‌ها و دانشکده‌ها تأکید شده است که فقط متن در اختیار ما نگذارند، بلکه درخواست کردیم تا کلیپ معرفی دانشکده، رشته‌ها، بروشورهای گویا و تور مجازی هم تهیه کنند، یعنی وقتی دانش‌آموزی وارد سایت و دانشکده می‌شود، افزون‌بر متن نوشتاری می‌تواند کلیپ‌های مربوط را هم ملاحظه کند. به طور کلی در برنامه امسال برای ارزیابی دانش‌آموزان به‌گونه‌ای محتواها غنی‌تر هستند تا با اطلاعات بیشتری بتوانند تصمیم بگیرند. یکسری شرایط سرگرمی و مسابقه هم فراهم شده تا در کنار کسب اطلاعات خاطرات خوشی برای آنها از برنامه این روز، باقی بماند.

دکتر امین با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته از برگزاری برنامه روزی با دانشگاه تصریح کرد: در برنامه حضوری به طور خاص ارزیابی این برنامه صورت گرفته و خروجی و گزارش‌های آن نیز ارائه شده است که نشان‌دهنده آن است دانش‌آموزان مشتاق و علاقه‌مند بودند تا این برنامه اجرا شود، همچنین مدارس نیز خیلی استقبال کردند. با توجه به اینکه دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه مادر کشور است و بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا وارد این دانشگاه شوند و اینکه درهای این دانشگاه به روی آنان گشوده می‌شود و می‌توانند این فضا را از نزدیک ببیند و برنامه و محتواها نیز در اختیارشان قرار می‌گرفت، برای آنها جذابیت داشت و همیشه استقبال زیادی می‌شد. در کل با توجه به تجربه‌های سال گذشته، می‌توان گفت این برنامه با استقبال خوبی همراه بوده است و به طور مداوم از ما می‌خواهند تا در روزهای بیشتر و شرایط خاص‌تر و حتی در طول سال تحصیلی برای مدارس و دانش‌آموزان برگزار کنیم.

وی همچنین تجربه دوران دانشجویی» را از برنامه‌های در دست تهیه باشگاه دانش‌آموزی برشمرد و عنوان کرد: «این برنامه، برای نیمه دوم سال در دانشکده‌های مختلف برگزار خواهد شد تا بر اساس آن دانش‌آموزان بتوانند یک تجربه چند روزه دانشجویی در رشته‌های مختلف داشته باشند. البته با توجه به شرایط کرونا این بستگی به نحوه و شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها دارد، اما در نظر داریم با این برنامه، دانش‌آموزان به‌صورت حضوری در کلاس‌ها حاضر و از نزدیک با شرایط و محیط آشنا شوند.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه در باشگاه سه نوع عضویت عادی، افتخاری و ویژه داریم، گفت: عضویت عادی به‌گونه‌ای است که یکسری مدارک اولیه و مشخصات، معرفی‌نامه مدرسه و کارنامه از دانش‌آموزان اخذ می‌شود که بر اساس آنها ارزیابی‌هایی در مورد دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و در نهایت خدماتی را به صورت رایگان و یا اینکه با حداقل هزینه به آنها ارائه می‌شود. اعضای ویژه، کسانی هستند که در ارزیابی‌ها امتیاز بالای ۹۰ درصد به دست می‌آورند و برای آنان تسهیلات ویژه‌ای را درنظر می‌گیریم. کاوش استعداد و بحث جذب نخبگان به دانشگاه تهران یکی از اهداف باشگاه است و در این راستا اعضای افتخاری، مدال‌آوران و المپیادی‌ها هستند و تمرکز ما بر این است که بتوانیم آنها را به سمت دانشگاه تهران هدایت کنیم.

مدیر باشگاه دانش آموزی با تأکید بر اهمیت تعامل با خانواده دانش‌آموزان اظهار کرد: برای آشنایی با خانواده‌ها به طور معمول هر ساله توسط باشگاه دانش‌آموزی همایشی برگزار می‌شود تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان با برنامه‌های باشگاه آشنا شوند. همچنین یکی از بسته‌های باشگاه بحث ارزیابی بهداشت‌روان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنهاست، در همان ابتدا یک تست بهداشت‌روان از دانش‌آموزانی که می‌خواهند عضو شوند و خانواده‌های آنان برای درج در پرونده الکترونیکی گرفته می‌شود. ما جلسات منظمی را با خانواده‌هایی که فرزندانشان در باشگاه عضو هستند، برگزار می‌کنیم و وضعیت دانش‌آموزان را به خانواده‌ها اطلاع می‌دهیم. در سیستم باشگاه ارتباط با خانواده وجود دارد، یعنی هر خانواده‌ای می‌تواند با کدی که در اختیار دارد وارد سیستم شود و گزارش عملکردی فرزند خود را مشاهده کند. به‌واقع باید گفت اگر تعامل با خانواده نباشد ما موفقیت لازم را کسب نخواهیم کرد.

دکتر امین در پایان سخنان خود ارتباط با خیرین و سازمان‌های داوطلب برای ارائه خدمات بهتر را از برنامه‌های باشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد:تمرکز ویژه بر روی مناطق محروم به‌صورت خاص برای باشگاه و همچنین برای خود من جزو انگیزه‌های اصلی فعالیت است، یعنی دانش‌آموزان نخبه‌ای را شناسایی کنیم که امکانات لازم را در اختیار ندارند و البته باید در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را در مناطق محروم داشته باشیم. از طرف دیگر اقدام‌هایی همچون تعامل با خیرین و بنیاد حامیان دانشگاه و سازمان‌های داوطلب صورت گرفته است تا با کمک آنها بتوانیم خدمات مناسبی را به این دانش‌آموزان ارائه دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سینی کابل

کنترل تلویزیون ال جی

تعمیر یخچال

تعمیر داکت اسپلیت

تور کربلا

سیم و کابل خراسان

پراپ رابین سود

استفاده از اپل موزیک

ادکلن ورساچه اروس

ظروف یکبارمصرف گیاهی

سیم و کابل کسری

سینی کابل

نصب و تعویض باتری ماشین در محل

تعمیر لباسشویی در تهران

تست علت سرگیجه

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

پلتفرم رپورتاژ آگهی

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح