حال ناخوش «ریاضی»
ایسنا/اصفهان مدیر گروه دانشکده ریاضی دانشگاه کاشان با اشاره به کاهش علاقه دانش آموزان و خانوادهها به رشته ریاضی، گفت: ترویج ریاضیات میتواند زیربنایی برای کمک به حال ریاضیات کشور باشد. علی اصغر رضایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کاهش علاقه مندی دانش آموزان و خانواده ها
ایسنا/اصفهان مدیر گروه دانشکده ریاضی دانشگاه کاشان با اشاره به کاهش علاقه دانش آموزان و خانوادهها به رشته ریاضی، گفت: ترویج ریاضیات میتواند زیربنایی برای کمک به حال ریاضیات کشور باشد.
علی اصغر رضایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کاهش علاقه مندی دانش آموزان و خانواده ها به ریاضیات، استقبال از رشته ریاضی در دبیرستان ها کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ترویج و همگانی سازی ریاضی در پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران که در کاشان برگزار شد، گفت: به عنوان یک استاد ریاضی معتقدم اگر در تمام شاخهها در بزرگسالان خوب عمل کنیم، اما در پایه ضعیف باشیم امکان اصلاح وجود ندارد و جایگزینی نخواهیم داشت.
دبیر کمیته ترویج و همگانی سازی ریاضی تصریح کرد: ریاضیات در کشور ما به دلایل مختلف در سال های اخیر حال خوبی ندارد و رشته ریاضی در دبیرستان ها در حال خالی شدن است. متأسفانه اقبال بیشتر به سمت رشته های تجربی است و خانواده ها و دانش آموزان به دنبال پزشک شدن هستند که این موضوع سبب شده از رشته های پایه و ریاضی غافل شویم.
رضایی ادامه داد: اگرچه تحصیل در رشته های تجربی بسیار ارزشمند است، اما رشته های علوم پایه و فنی اساس سازندگی کشور را ایجاد می کنند و این عدم توازن در آینده کشور را با مشکل مواجه می سازد که باید برای آن فکری کرد.
وی گفت: رشته های تجربی و پزشکی برای کمک به رفع مشکلات کشور نقش دارند و برای سازندگی کشور، رشته های علوم پایه مهمتر هستند.
این دکتری هندسه با بیان اینکه توجه به ترویج ریاضیات راهکاری برای علاقه مندتر کردن افراد به رشته ریاضی است، خاطرنشان کرد: در کمیته ترویج و همگانی سازی ریاضی به جای اینکه به ریشه یابی مشکلات فکر کنیم به دنبال چاره ای برای رفع مشکل هستیم و به این فکر کردیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم تا افراد را هرچه بیبشتر به ریاضی علاقه مند سازیم.
رضایی به برگزاری پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران که در کاشان برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این کنفرانس سالانه، اساتید ریاضی از سراسر کشور آخرین یافته های علمی را به اشتراک می گذارند و امسال با بخش ویژه ترویج و همگانی سازی ریاضی تلاش کردیم دانش آموزان و حتی کسانی که به ریاضی علاقه دارند را دعوت به نوشتن دربارۀ این رشته کنیم.
این استاد دانشگاه کاشان، توضیح داد: در این بخش آثار دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی و حتی علاقه مندان به رشته ریاضی در قالب مقاله، تحقیق، پروژه های مروری، نقاشی، کلیپ و … دریافت شد و حدود ۴۰۰ اثر به دبیرخانه کنفرانس رسید که درنظر داریم در اواخر اسفند در قالب یک همایش دو روزه این آثار را داوری و برگزیدگان آن را معرفی کنیم.
وی افزود: به دلیل تنوع و حجم بالای آثار رسیده، به دو بخش نوشتن و قابل چاپ و تصویری و قابل ارائه تقسیم شده است.
ضرورت ترویج ریاضیات
رضایی، هدف این کمیته را ایجاد نگاه متفاوت به ریاضی در میان افراد جامعه عنوان کرد و افزود: علم به پژوهش و ترویج به صورت همزمان نیاز دارد و تمام مجلات، بخش علمی پژوهشی و علمی ترویجی را توأمان دارند. در قسمت ترویج ریاضیات احساس می کنیم باید قدمی برداریم از این رو این کمیته تشکیل شد و امیدوارم در کنفرانس سال بعد که به میزبانی کرمان برگزار می شود تداوم داشته باشد.
این استاد ریاضی بر ضرورت ترویج ریاضیات در جامعه امروز تأکید کرد و گفت: این موضوع می تواند زیربنایی برای کمک به حال ریاضیات کشور باشد. در المپیادهای علمی که در قدیم در کشور برگزار می شد، افراد علاقه مند تر می شدند، اما باید با ترویج، همه را به ریاضیات علاقه مند کنیم.
به گفته این دکتری هندسه هر مسئله ای که صورت آن درست باشد، حتما راه حل خواهد داشت و اگر کسی با ریاضیات دمخور باشد، در زندگی، نگاه حل کننده پیدا خواهد کرد و تأثیر مثبت این نگاه موجب موفقیت در تمام امور زندگی فرد خواهد شد.
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0