کد خبر : 143827
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
-

سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد ملی

سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد ملی

ایسنا/کردستان یک مدرس دانشگاه گفت: اختصاص سهم ۲٥ درصدی برای تعاونی‌ها در اقتصاد ملی مطابق برنامە پنجم توسعە برای توجە بە خلاقیت و نوآوری در شرکت‌های تعاونی و خروج از فضای سنتی بسیار ضروری است. خزائی امروز (17اسفند) در وبینار علمی تعاون و کارآفرینی که با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد

سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد ملی

ایسنا/کردستان یک مدرس دانشگاه گفت: اختصاص سهم ۲٥ درصدی برای تعاونی‌ها در اقتصاد ملی مطابق برنامە پنجم توسعە برای توجە بە خلاقیت و نوآوری در شرکت‌های تعاونی و خروج از فضای سنتی بسیار ضروری است.

خزائی امروز (17اسفند) در وبینار علمی تعاون و کارآفرینی که با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی در برهەای از زمان کە عناوین مختلفی از جملە عصر دانش، عصرفراصنعتی، جامعە اطلاعاتی، عصر خلاقیت و نوآوری مطرح شدە است بایستی بتوانند خود را در جهت مدیریت تغییرات و دگرگونی‌های ژرف در جهان امروز آمادە کنند بە گونەای کە مدیریت و نوآوری اصل اساسی و از عوامل مهم بقای آن پذیرفتە شدە باشد.

وی عنوان کرد: براساس استدلالی کە انجام شدە است؛ کشورهای پیشرفتە بر آموزش خلاقیت تاکید بسیاری کردەاند و در این راستا در انتخاب افراد خلاق، نوآور و آیندەنگری کە رهیافت‌های مهم و نوآوری را ارائە کردەاند توجە خاصی دارند.

خزائی افزود: عموما سازمان‌های خلاق دارای خصوصیات ویژەای هستند کە مهمترین آنها انعطاف‌پذیری در رویارویی با بحران‌ها است.

وی ادامه داد: سازمان‌های انعطاف پذیر با مسائل و تنگناهای بسیاری مواجه هستند و برخوردشان با مسائل و تنگناها بسیار محققانە است و در صورت نیاز بە تغییر و تحول پس از بررسی‌های دقیق و عالمانە و علمی کە دارند آن‌ها را اعمال می‌کنند.

خزائی بیان کرد: ساختار خلاق نمایانگر روابط واحدهای آن و نشان‌دهندە انعطاف‌پذیری آن‌ها است اما سازمان‌هایی کە دارای ساختار غیرقابل انعطاف هستند برای ایجاد همکاری و وحدت در بحران‌ها دچار آشفتگی می‌شوند.

وی اظهار کرد: خلاقیت لازمە نوآوری است و تحقق نوجویی وابستە بە خلاقیت است اگرچە در عمل نمی‌توان این دو مورد را یعنی بحث خلاقیت و نوآوری را از هم تفکیک کنیم ولی می‌توان تصور کرد کە خلاقیت زیاد زمینە ساز و بستر رشد و نوآوری است.

خزائی با اشاره به این امر که خلاقیت پیدایی و تولید اندیشەای نو و نوآوری عملی ساختن اندیشە و فکر است، اضافه کرد: در خلاقیت و نوآوری معمولا راە طولانی پیش رو داریم و تا یک اندیشە نو بە صورت محصول و یا خدمتی جدید درآید زمانی بسیار طولانی را می‌طلبد و تلاش‌ها و کوشش‌های بسیاری را بە دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص تعریف نوآوری تصریح کرد: نوآوری اتفاق نیست؛ محصول کار سخت با تلاش و برنامە و اجرای خوب است، نوآوری کاری بسیار تابع نظم و ترتیب بوده و از جنس تحول و روش‌های نوینی است که به صورت سازمان یافتە و با برنامە هدایت و مدیریت می‌شود.

خزائی خاطرنشان کرد: گسترش هدفمند حمایت‌های مالی و معنوی از  شرکتهای تعاونی کە خود شامل چندین زیرمجموعە است که از جملە آن‌ها می‌توان ارتقای منزلت اجتماعی، ارتقای سطح علمی و مهارتی، رفع دغدغە خطرپذیری کمک بە تجاری سازی و … را نام برد.

به گفته وی، توسعه خلاقیت و نوآوری در شرکت‌های تعاونی نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیق نظام نوآوری، آموزش، حمایت، مدیریت خلاقانه و نظارت و پیگیری است.

خزائی افزود: ایده‌های جدید با اندیشیدن به دست می‌آید که در آن ذهن بطور عمیق با یک مسئله درگیر است و به تجسم می‌پردازد و با حذف و ترکیب واقعیت‌های موجود به روشن شدن فکر جدید کمک می‌کند بنابراین لازم است که فرآیند خلاقیت که از تفکر و اندیشه‌های هدایت شده نشأت می‌گیرد از همان اوان کودکی آموزش داده شود و در مسیر آموزش‌های بعدی در دانشگاه‌ و به محققین یک مرکز تحقیقاتی ارائه گردد.

وی در پایان با تاکید بر ایجاد بسترهای لازم در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، یادآور شد: این فرایند نیازمند یک فرهنگ و اندیشه آزاداندیشی و مهمتر از همه وجود نظام نوآوری و خلاقیت و مدیریت خلاقانه سازمان حمایتگر است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مجید رضوی

درمان بواسیر با لیزر

لوله پلیکا

دندانپزشکی آیریک

دومان سهند

موسسه ماهان

خرید سنگ قبر