کد خبر : 110771
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
-

فضایی دور از آلودگی صوتی می‌خواهیم

فضایی دور از آلودگی صوتی می‌خواهیم

عکس تزیینی است عباس نجاری که در این دوره از جشنواره تئاتر آیینی سنتی نمایش «پهلوان کچل و دیوهای سیاه» را اجرا می‌کند، معتقد است که آثار عروسکی و سنتی برای اجرای خود نیازمند فضایی در خور و به دور از آلودگی صوتی هستند. به گزارش ایسنا، این کارگردان درباره میزان توجه جشنواره تئاتر آیینی

فضایی دور از آلودگی صوتی می‌خواهیم
عکس تزیینی است

عباس نجاری که در این دوره از جشنواره تئاتر آیینی سنتی نمایش «پهلوان کچل و دیوهای سیاه» را اجرا می‌کند، معتقد است که آثار عروسکی و سنتی برای اجرای خود نیازمند فضایی در خور و به دور از آلودگی صوتی هستند.

به گزارش ایسنا، این کارگردان درباره میزان توجه جشنواره تئاتر آیینی سنتی به نمایش‌های عروسکی گفت: اگرچه جشنواره آیینی و سنتی می‌کوشد بستر مناسبی برای آیین‌ها و نمایش‌های ایرانی باشد اما لازم است که با نگاه به نمایش‌های کوچک و ظریف عروسکی در مقابل نمایش‌های صحنه‌ای، فضایی در خور و دور از آلودگی‌های صوتی، به این گونه‌ها اختصاص دهند.

نجاری درباره محتوای نمایش خود نیز توضیح داد: این نمایش بر اساس درون‌مایه، نمایش «جی جی ویجی» شیراز و بارویکردی هم‌سو با جامعه امروز است که به روایت عشق و دلدادگی، پهلوانی، گذشت و تلاش در زندگی می‌پردازد.

او با اشاره به کارکرد نمایش «جی جی ویجی» افزود: «جی جی ویجی» از دیرباز شادی بخش محافل و مجالس شیرازی‌های اصیل بوده و در جشن‌هایی نظیر صبح روز عروسی و بسیاری شادمانی‌های دیگر اجرا می‌شد. در این نمایش معمولا مردی نمایشگر خیمه ساده‌ای برپا کرده و با چند عروسک دستکشی، داستانی ماندگار را برای مهمانان اجرا می‌کرد.

این کارگردان با ارایه توضیحاتی درباره داستان نمایش خود ادامه داد: «پهلوان کچل» در این داستان برای آزاد کردن روح‌انگیز از طلسم آوروه به جنگ سه دیو محافظ قلعه می‌رود و یک یک آنان را از پای در می‌آورد؛ اما راه نابودی آوروره تنها به وجد آوردن اوست. در این راستا، پهلوان به دنبال راه چاره می‌رود اما مبارک که تا اینجا او را تعقیب کرده، به میدان آمده و با ساز و آواز آوروره را نابود می‌کند و طلسم اسارت روح‌انگیز  را شکسته و او را آزاد می‌ سازد. دختر به پهلوان تعلق دارد اما…

نجاری، از اجرای این نمایش با رویکردهای مختلف خبر داد و گفت: تا جایی که بنده تحقیق کردم نخستین تلاش‌ها در رابطه با این نوع نمایش (نمایش جی جی ویجی) به سال هفتاد و سه باز می‌گردد که در آن سال منجر به ساخت مستندی به کارگردانی استاد علی فریدونی در این باره شد. سپس در سال 92 نخستین اجرای صحنه‌ای این نمایش پس از سال‌ها ممارست در جزیره کیش با جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر به بار نشست. از آن پس در پی باز نگری‌های متعدد در جشنواره‌های مختلف، به اجرای زوایای مختلفی از این نمایش پرداخته‌ایم.به عنوان مثال سه عروسک را با نام‌های شیشه باز ، دو رو دو رنگ و آتش به سر، که سال‌های سال نامی از آنها نبود، را به این نمایش اضافه کردیم.

او در پایان برگزاری جشنواره بین‌‎المللی نمایش‌های سنتی و آیینی را بستر مناسبی برای این عرصه خواند و گفت: اگرچه جشنواره آیینی و سنتی می‌کوشد بستر مناسبی برای آیین‌ها و نمایش‌های ایرانی باشد اما لازم است که با نگاه به نمایش‌های کوچک و ظریف عروسکی در مقابل نمایش‌های صحنه‌ای، فضایی در خور و دور از آلودگی‌های صوتی، به این گونه‌ها اختصاص دهند.

لازم به یادآوری است که بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چاپ و بسته بندی

کابل آلومینیومی زمینی

پلتفرم رپورتاژ آگهی

بلک فرایدی

امداد خودرو

سیم و کابل کسری

طراحی سایت در کرج

سیم و کابل کسری

دیزل ژنراتور بادوین

کانکس

سلفون opp

ساک دستی پارچه ای

اسرارالشفاء

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

لوله پلیکا

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح