کد خبر : 206700
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

مشاور بازاریابی از دیدگاه یاشا سازمند

مشاور بازاریابی از دیدگاه یاشا سازمند

امروزه بازار ایران همچون سایر بازارهای جهانی، مملو از بازیگران حقیقی و حقوقی است. تفاوتی ندارد که قصد دارید چه نوع کسب‌وکاری را شروع کنید، حتماً در آن بازار با رقیب یا رقبایی روبرو می شود. همین مسئله یک بازار بسیار رقابتی ایجاد کرده است، بنابراین تاکید داریم که کسب ‌وکارهای نوپا نیاز دارند تا

امروزه بازار ایران همچون سایر بازارهای جهانی، مملو از بازیگران حقیقی و حقوقی است. تفاوتی ندارد که قصد دارید چه نوع کسب‌وکاری را شروع کنید، حتماً در آن بازار با رقیب یا رقبایی روبرو می شود. همین مسئله یک بازار بسیار رقابتی ایجاد کرده است، بنابراین تاکید داریم که کسب ‌وکارهای نوپا نیاز دارند تا با هوشمندی بسیار وارد بازار شوند. از آنجایی که حضور تمام یک مدیر یا مشاور بازاریابی در یک مجموعه کسب و کار لازم و ضروری است. و از طرفی بسیاری از کسب و کار ها کوچک و نوپا از لحاظ مالی امکان استخدام مدیر بازاریابی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط حداقلی کارشناسی ارشد و سوابق اجرایی، میدانی و مدیریت بازاریابی ده ساله را ندارند. برای رفع این مشکل، طی سا‌ل‌های اخیر، نقش جایگاهی با نام مشاور بازاریابی (مشاور مارکتینگ) پر رنگ تر شده است. که می تواند بصورت پاره وقت با هزینه کمتر دانش خود را به آن کسب و کار منتقل نماید.

مشاوره بازاریابی کیست؟

پیش از بررسی ویژگی‌ها و وظایف مشاور مارکتینگ، اجازه دهید ابتدا معنا و مفهوم مشاوره بازاریابی با هم بررسی کنیم.

مشاور بازاریابی از دیدگاه یاشا سازمند

مشاور مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد؟

مشاور بازاریابی یا همان Marketing Consultant، فردی است که دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد: اول حفظ مشتریان فعلی و دوم، جذب مشتری بیشتر. با این تعریف مشخص است که اصلی‌ترین هدف مشاور مارکتینگ، حفظ و افزایش فروش یک شرکت است. مشاور بازاریابی  با استفاده از آمار و ارقام، تحلیل رقبا، فهم روندهای بازار و شناخت نیاز مردم، در هر زمان بهترین تصمیم را در راستای فروش بیشتر ارائه می‌کند.

شرح وظایف مشاور بازاریابی از نظر یاشا سازمند، شامل طیف گسترده ای میشود. شناخت مشتریان، نگهداشت مشتریان موجود، جذب مشتریان جدید، تحلیل و تحقیق بازار و همکاری نزدیک با مدیر یا مشاور فروش بخشی از وظایف یک مشاور بازاریابی است. 

در این راستا برخی از اصلی‌ترین وظایف یک مشاور مارکتینگ شامل موارد ذیل می‌گردد:

  1. نگهداشت مشتریان فعلی 
  2. جذب مشتریان جدید 
  3. شناخت مشتریان
  4. تشکیل یک تیم حرفه‌ای بازاریابی توسط مشاور بازاریابی 
  5. تحلیل و تحقیق بازار
  6. تدوین استراتژی و طرح جامع بازاریابی (مارکتینگ پلن) به کمک تحلیل و شناخت بازار و تحلیل رقبا
  7. کمک به اجرای دقیق و گام‌به‌گام استراتژی مارکتینگ
  8. مدیریت و نظارت بر کل تیم بازاریابی و حتی فروش
  9. آموزش بازاریابی
  10. تحلیل و آنالیز رقبا
  11. برندسازی یا خلق برند که در دهه های اخیر به عهده مدیر برند است. 
  12. در نهایت، آنالیز مداوم استراتژی های بازاریابی و بازبینی این سند بر اساس نیازهای روز، از دیگر وظایف مشاور بازاریابی است.

اصلی‌ترین ویژگی‌های مشاور بازاریابی

یک مشاور مارکتینگ حرفه‌ای و کاربلد، لازم است تا مهارت‌های خاصی را داشته باشد ازجمله:

یکی از اولین ویژگی های ضروری یک مشاور بازاریابی در این است که بازار را به‌خوبی بشناسد. بدون شناخت بازار، یک مشاور نمی‌تواند روندهای اصلی و رقبا را در بازار شناسایی کند. پس بسیار مهم است تا تمامی کسب‌وکارها، مشاوری را انتخاب کنند که قبلاً در آن بازار حضور داشته یا آشنا است و با روندهای کلی آشناست. البته برای یک مشاور بازاریابی، که دیجیتال مارکتر است و به طراحی وبسایت و سئو تسلط دارد نقش شناخت بازار بصورت سنتی کمرنگ تر است زیرا می تواند به سرعت با بازار آنلاین آن صنعت آشنا شده و حتی تسلط پیدا کند. 

داشتن تفکر استراتژیک را می‌توان، دومین ویژگی ضروری برای یک مشاور بازاریابی دانست. همچنین پس از تدوین سند استراتژی، مشاور بازاریابی به کمک تفکر استراتژیک خود، به طور مستمر روندها را بررسی می‌کند. به‌این‌ترتیب در هر لحظه، توانایی اتخاذ بهترین تصمیمات را خواهد داشت و از اتلاف وقت و انرژی اعضای تیم جلوگیری می‌شود. 

سومین ویژگی مورد نیاز برای یک مشاور مارکتینگ، شناخت مشتری است. هدف غایی در هر کسب‌وکار، فروش است. اما تنها در وضعیتی می‌توان به طور مداوم فروش داشت که فروشنده مشتری خود را بشناسد. پس بسیار مهم است تا مشاور مارکتینگ بداند که محصول یا خدمت خود را به چه گروهی از افراد عرضه می‌کند. به‌این‌ترتیب وی می‌تواند در هر زمان، نیاز جامعه هدف خود را شناسایی کند. 

تسلط بر شیوه‌های مختلف فروش، از دیگر مهارت‌های ضروری برای یک مشاور بازاریابی است. در دنیای امروز، بازارهای آنلاین در کنار بازار آفلاین، در فروش مؤثرند. لذا یک مشاور مارکتینگ حرفهای حتما باید مسلط به فضای دیجیتال باشد و بتواند نقش یک مشاور دیجیتال مارکتینگ هم اجرا کند. به‌این‌ترتیب وی بتواند از تمامی بسترها و ظرفیت‌های موجود جهت فروش بیشتر بهره گیرد. در این راستا، شناخت ابزارها و فناوری‌های جدید در بازاریابی بسیار مؤثر است. 

دکتر یاشا سازمند اضافه می کند، مشاورین بازاریابی دنیای مدرن کسب و کار امروز باید به دیجیتال مارکتینگ، طراحی وبسایت، و سئو سایت مسلط باشد. برای دیدن لیست قیمت طراحی سایت با وردپرس به وبسایت ایشان مراجعه نمایید. 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

کوله پشتی مدرسه

درمان قطعی گال

اسباب بازی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

فروشگاه قطعات بنز و بی ام و

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

تعمیر لباسشویی سامسونگ

تور کربلا

ممبر اجباری تلگرام

مرجع قیمت خرید و فروش گرافیت چرب

تقویت انتن موبایل

شیشه اتومبیل ارزان

تعمیر گیربکس اچ سی کراس H30Cross

تعمیر لباسشویی

اسباب بازی

اعلام حریق زیتکس

آموزش کافی شاپ

چاپ و بسته بندی

پلتفرم رپورتاژ آگهی

اسرارالشفاء

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح