کد خبر : 113469
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
-

هفدهم فروردین، روز جشن سروشگان در ایران باستان

هفدهم فروردین، روز جشن سروشگان در ایران باستان

ایسنا/اصفهان در تقویم ایران باستان، هفدهمین روز از هر ماه را روز سروش نام نهاده‌اند و هفدهم فروردین که نخستین روز سروش در هر سال است، “جشن سروشگان” را برگزار می‌کردند که جشن ایزد پیام‌آور خداوند و نگاهبان بیداری بوده است و ایرانیان در این روز به نیایش پروردگار پرداخته و به نیایشگاه می‌رفتند. در  متون

هفدهم فروردین، روز جشن سروشگان در ایران باستان

ایسنا/اصفهان در تقویم ایران باستان، هفدهمین روز از هر ماه را روز سروش نام نهاده‌اند و هفدهم فروردین که نخستین روز سروش در هر سال است، “جشن سروشگان” را برگزار می‌کردند که جشن ایزد پیام‌آور خداوند و نگاهبان بیداری بوده است و ایرانیان در این روز به نیایش پروردگار پرداخته و به نیایشگاه می‌رفتند.

در  متون کهن، سروشگان، یکی از ایزدان بزرگی است که مامور بر نظم جهان و نگهبان پیمان‌ها است. او زمزمه کردن و نیایش را به مردم آموخت و پیش از طلوع آفتاب، مردم را برای نیایش پروردگار فرا می‌خواند.

“یشت یازدهم” از ایزد سروش می گوید. او نخستین کسی است که به ستایش خداوند و نیایش امشاسپندان پرداخت. اولین کسی بود که آیین‌های مذهبی به جا آورد و پنج گات‌های زرتشت را بسرود.

ایرانیان بر این باور بودند که ایزد سروش، نیروهای اهریمنی همچون خشم، خواب و تنبلی و دروغ را از جهان برداشته و همراه با دو ایزد باستانی مهر و رشن، رفتار و کردار انسان‌ها را سنجیده و به نیکوکاران پاداش و به بدکاران کیفر می‌دهد.

ابوریحان بیرونی در کتاب” آثار الباقیه عن القرون الخالیه”، نوشته که «روز هفدهم، سروش روز است و سروش اوّلین کسی است که در این روز به‏ زمزمه امر کرد که اشاره کردن به وسیله‏ آواز آهسته است نه به صورت کلام‏ قابل فهم و این، روز مبارکی در هر ماه است».

برخی متون نوشته‏ اند که سروش همان، جبرئیل است و شب که مردم در خواب هستند، سه مرتبه با جن می جنگد و ساحران را عذاب می ‏دهد و شب برای طلوع و پیدایش او روشن و آب‏ها گوارا می شود و هر صبحگاه خروس‌ها برای طلوع او آواز می خوانند.

یکی از این سه‏ مرتبه، طلوع فجر است که نباتات در آن هنگام نمو می ‏کنند و به اهتزاز در می ‏آیند و مرغ به آواز می ‏آید و بیمار، روحی تازه می‏ یابد و شخص غمگین رفع غم‏ می ‏کند و مسافر به مأمنی می‏ رسد و زمان، خوش و خرّم می ‏شود.

ابوالقاسم فردوسی در خصوص روز سروش می‌گوید:

روز سروش است که گوید سروش          باده خور و نغمه مطرب نیوش

سروش در شاهنامه فردوسی، اولین موجود ماورالطبیعی است که به یاری کیومرث آمده و او را از توطئه اهریمن و خزروان دیو آگاه می‏ کند و پس از کشته‏ شدن سیامک دوباره بر کیومرث ظاهر شده و او را به ترک سوگ یک ساله امر کرده و به جنگ با اهریمن و دیوها دعوت می‏ کند.

همچنین زمانی که خسرو پرویز برای فرار از دست بهرام چوبین به کوه پناه برد و از خداوند جهان یاری خواست، سروش شبیه به انسانی سوار بر اسب  با لباسی سبز، ظاهر شد و پس از عبور او از میان دشمنان، به او مژده حکومت داد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کترینگ

چاپ و بسته بندی

کابل آلومینیومی زمینی

پلتفرم رپورتاژ آگهی

بلک فرایدی

امداد خودرو

سیم و کابل کسری

طراحی سایت در کرج

سیم و کابل کسری

دیزل ژنراتور بادوین

کانکس

سلفون opp

ساک دستی پارچه ای

اسرارالشفاء

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

لوله پلیکا

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح