کد خبر : 183473
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
-

درخواست قانونگذاران مطرح آمریکایی از انگلیس برای پایان دادن به همدستی با عربستان در جنگ یمن

درخواست قانونگذاران مطرح آمریکایی از انگلیس برای پایان دادن به همدستی با عربستان در جنگ یمن

قانونگذاران ارشد آمریکایی از انگلیس خواسته‌اند به “مسئولیت اخلاقی” خود پایبند بوده و به پایان دادن به “همدستی” دو کشور در جنگ عربستان در یمن کمک کند؛ این نشانه‌ای از فشاری است که انگلیس در واشنگتن به منظور ملحق شدن به دولت بایدن و پایان دادن به فروش تسلیحات به عربستان با آن مواجه خواهد

درخواست قانونگذاران مطرح آمریکایی از انگلیس برای پایان دادن به همدستی با عربستان در جنگ یمن

قانونگذاران ارشد آمریکایی از انگلیس خواسته‌اند به “مسئولیت اخلاقی” خود پایبند بوده و به پایان دادن به “همدستی” دو کشور در جنگ عربستان در یمن کمک کند؛ این نشانه‌ای از فشاری است که انگلیس در واشنگتن به منظور ملحق شدن به دولت بایدن و پایان دادن به فروش تسلیحات به عربستان با آن مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در خصوص مساله سیاست خارجی، چند روز پیش اعلام کرد که آمریکا به حمایت از حمله تحت رهبری عربستان در یمن از جمله فروش تسلیحات مربوطه به این کشور پایان خواهد داد.

اکنون سوال این است که این دولت تا چه میزان تلاش خواهد کرد تا همپیمانان را به اتخاذ گامهای مشابه وادار کند؛ به ویژه در انگلیس که مقامهایش اخیرا فاش کردند در فاصله ژوئیه و سپتامبر اجازه به صادرات تقریبا 1.4 میلیارد پوند تسلیحات به عربستان را داده‌اند.

سناتور رون وایدن، رئیس دموکرات کمیته قدرتمند دارایی در مجلس سنای آمریکا و از منتقدان مطرح عربستان در بیانیه‌ای به گاردین گفت، معتقد است که آمریکا نباید “دست به بیزینس فروش تسلیحات به دولتهای دارای سابقه استفاده از آنها برای ارتکاب جنایات بزند”.

او تصریح کرد: همپیمانان آمریکا مثل انگلیس و فرانسه هم باید فورا از این روند پیروی کرده و تقویت حکومت عربستان را متوقف کنند.

سناتور کریس مورفی، دموکراتی دیگر که فشار برای پایان دادن به فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان را رهبری کرده به گاردین گفت، می‌داند که بسیاری در انگلیس “نگرانی‌های مشترکی با ما درباره فروش تسلیحاتی که به جنگ در یمن دامن می‌زند، دارند”.

وی افزود: مزایای اقتصادی مربوط به این فروش‌های تسلیحاتی برتر از مسئولیت اخلاقی و امنیت ملی ما برای پایان دادن به همدسی در این کابوس ادامه‌دار نیستند. این که آمریکا و انگلیس در راستای هم عمل کنند قدرتمندتر از این است که هر یک از ما تنها عمل کند و من امیدوارم که دولتهای ما بتوانند با همکاری یکدیگر به راه حل دیپلماتیک برای جنگ در یمن اولویت دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا تاکنون از ورود به این مساله خودداری کرده و درخصوص اینکه آیا دولت بایدن به دولت بوریس جانسون برای پیروی از این رویه فشار وارد خواهد کرد، اظهار نظر نکرده است.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: ما به برقراری مجدد پروسه بین سازمانی به جهت پرداختن به جزئیات موارد انفرادی، تحت رهبری کاخ سفید و همه آژانهای مربوطه، به کار گیری دانش کارشناسی، انضباط و فراگیری به جهت حمایت از سیاستگذاری‌هایمان در قبال این مسائل پرداخته‌ایم. ما شما را درخصوص صحبت درباره سیاستهای صادرات تسلیحات انگلیس به دولت این کشور ارجاع می‌دهیم.

روز دوشنبه گذشته انگلیس تاکید کرد، به رغم فشارهای وارد شده از سوی برخی سیاستمداران ارشد حزب محافظه کار، از این روند پیروی نخواهد کرد. جیمز کلورلی، مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس گفت، تصمیم بایدن صرفا موضوعی مربوط به واشنگتن است.

تحلیلگران سیاسی و دفاعی گفتند، هنوز برای پیش بینی میزان فشاری که دولت بایدن به دنبال اعمالش بر جانسون است، آن هم در زمانی که آمریکا به دنبال تقویت روابط دیپلماتیکش در سراسر جهان است، زود است. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا به دنبال متوقف کردن فروش قطعات از سوی تولیدکنندگان دفاعی آمریکا به شرکتهای دفاعی انگلیسی فروشنده تسلیحات به عربستان است یا خیر.

کرستن فونتنروز، مدیر ابتکار عمل امنیت خاورمیانه اسکاوکرافت در شورای آتلانتیک و مدیر ارشد سابق امور خلیج فارس در شورای امنیت ملی در دولت ترامپ گفت: من فکر می‌کنم هر گونه فشار به انگلیس به طور خصوصی و بی سرو صدا اعمال خواهد شد.

لورن تامپسون، تحلیلگر دفاعی آمریکایی نیز اظهار کرد: جنبه انگلیس در تعامل با عربستان پیچیدگی‌هایی را مطرح می‌سازد که دولت بایدن هنوز برای رسیدگی به آنها آماده نیست. این دولت، دولت عربستان را دوست ندارد و اعتنای کمی به آن دارد. اما این بر خلاف منافع و شاید همچنین تمایل دولت انگلیس است. انگلیس یک هم‌پیمان مهم است بنا براین باید بر سر این مورد سازش شود.

شرکت آمریکایی ریتیون که سومین تولید کننده بزرگ سلاح در جهان است ماه گذشته میلادی به سرمایه گذارانش گفت فروش در نظر گرفته شده 519 میلیون دلاری یک سیستم تسلیحاتی تهاجمی به یک مشتری خاورمیانه‌ای را حذف می‌کند اما جزئیات بیشتری فاش نمیکند.

در حالی که صدها – اگر که نگوییم هزاران – تامین کننده آمریکایی برای تولید کننده‌های تسلیحات انگلیسی وجود دارد، کارشناسان گفتند، بعید است که آنها از ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا تاثیر بگیرند مگر آنکه آمریکا در آینده در جهت اعمال تحریم به عربستان اقدام کند.

در واشنگتن دولت بایدن هنوز به وعده‌اش برای منتشر کردن گزارش از طبقه بندی خارج شده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان که برای روزنامه واشنگتن پست کار می‌کرد عمل نکرده است. فونتنروز و دیگر کارشناسان گفتند، جزئیات این گزارش، از جمله اینکه شامل مدارک اثبات دستور دادن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انجام این قتل باشد، می‌تواند چگونگی حرکت آمریکا و همپیمانان به سمت جلو را تعیین کند.

روی ایبیستر، رئیس واحد تسلیحات در سازمان سیفر ورلد که متمرکز بر پیشگیری از جنگ است، گفت: اگر آمریکا بخواهد می‌تواند حجم چشمگیری فشار بر انگلیس وارد کند و انگلیس باید تسلیم شود.

ایبیستر خاطرنشان کرد: اگر انگلیس از این رویه پیروی نکند و اگر آمریکا در بلندپروازی خود برای پیشبرد سیاست مربوط به عربستان جدی باشد، انگلیس می‌تواند سیاست آمریکا را “به طور بالقوه” تضعیف کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

قیمت گاری دستی قدیمی

سئو در مشهد

طلا اقساطی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی در منزل تهران

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

کوله پشتی مدرسه

درمان قطعی گال

اسباب بازی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

تعمیر لباسشویی سامسونگ

ممبر اجباری تلگرام

مرجع قیمت خرید و فروش گرافیت چرب

تقویت انتن موبایل

شیشه اتومبیل ارزان

تعمیر گیربکس اچ سی کراس H30Cross

تعمیر لباسشویی

آموزش کافی شاپ

پلتفرم رپورتاژ آگهی

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح