کد خبر : 138297
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
-

نفتالی بنت دنبال تصدی پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی

نفتالی بنت دنبال تصدی پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی

منابع نزدیک به اتحاد احزاب راستگرای تندرو (یمینا) فاش کردند که وزیر سابق امنیت رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی حزب یمینا از احزاب چپگرا و میانه درخواست کرده با هم متحد شده و دولت آینده را تشکیل دهند، او طرحی برای رسیدن به پست نخست وزیری و جانشینی نتانیاهو در این انتخابات پارلمانی دارد و

نفتالی بنت دنبال تصدی پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی

منابع نزدیک به اتحاد احزاب راستگرای تندرو (یمینا) فاش کردند که وزیر سابق امنیت رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی حزب یمینا از احزاب چپگرا و میانه درخواست کرده با هم متحد شده و دولت آینده را تشکیل دهند، او طرحی برای رسیدن به پست نخست وزیری و جانشینی نتانیاهو در این انتخابات پارلمانی دارد و پیش بینی می‌کند که بتواند دستورکارهای خود را به همه احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت، این منابع گفتند، طرح نفتالی بنت، وزیر سابق امنیت رژیم صهیونیستی و رئیس حزب یمینا در صورتی اجرایی می‌شود که در انتخابات پارلمانی که قرار است ۲۳ مارس برگزار شود، اردوگاه راستگرا پیروز شود و ضمن ائتلاف با یمینا  ۶۱ کرسی و بیشتر را تصاحب کند، اردوگاهی که متشکل از حزب لیکود و احزاب مذهبی (شاس، یهودوت هتوراه) و صهیونیسم است و در طول دو سال گذشته به حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته است.

وقتی که این ائتلاف تکمیل شد، بنت سراغ به اردوگاه مخالف که شامل دو حزب راستگرای دیگر؛ “امید نو” به ریاست جدعون ساعر و “اسرائیل خانه ما” به ریاست آویگدور لیبرمن، حزب میانه “آینده وجود دارد” به ریاست یائیر لاپید، آبی سفید به ریاست بنی گانتس، دو حزب چپگرا؛ “کار” به ریاست مراو میخائیلی و حزب “مرتز” می‌رود و به آنها پیشنهاد می‌کند که از تصدی پست نخست وزیری با همه این احزاب یا با بخشی از آنها حمایت کنند و به آنها تاکید می‌کند که گزینه جایگزین او این خواهد بود که به دولتی که نتانیاهو تشکیل می‌دهد، می‌پیوندد و این احزاب را همچنان اپوزیسیون نگه می‌دارد.

گفتنی است، نتایج نظرسنجی که طی پنج هفته اخیر انجام شد، نشان می‌دهند که نتانیاهو حتی با بنت هم اکثریت آرا را کسب نمی‌کند اما در هفته اخیر احتمال کسب آرای اکثریت بیشتر شده است چون سه حزب آبی سفید، مرتز و جنبش اسلامی به رهبری منصور عباس از اردوگاه مخالف با خطر ریزش روبرو هستند و در این حالت هر کدام از دو اردوگاه ۶۰ کرسی به دست می‌آورند و برابر خواهند بود.

به همین دلیل نتانیاهو تلاشش را روی افزایش شانس خود حتی با یک کرسی متمرکز کرده است و با یک کارزار فشرده  به سمت عرب‌ها گرایش پیدا کرده است و از مشایخ عرب به صراحت می‌خواهد که به او در انتخابات رای دهند. یک کارزار دیگر میان یهودیان روس و دیگری را در میان یهودیان اتیوپی مدیریت می‌کند.

نتانیاهو از این کارها دو هدف دارد؛ یا دولتی کاملا راستگرا با نخست وزیری خود تشکیل دهد یا موجب برگزاری پنجمین انتخابات شود و بار دیگر در دوره انتقالی به عنوان نخست وزیر باقی بماند. هرچند که او از سال ۲۰۱۹ نخست وزیر دوره انتقالی در اراضی اشغالی است و تا الآن باعث برگزاری چهار انتخابات پارلمانی در ظرف دو سال شده است.

در مقابل بنت این انتخابات را فرصتی برای دستیابی به صندلی نخست وزیری رژیم صهیونیستی می‌بیند هر چند او پیش از دو انتخابات اخیر حد نصاب را به دست نیاورد و خارج از چرخه انتخابات ماند و اکنون نیز فراکسیون پارلمانی وی تنها متشکل از سه نماینده است.

چالشی که بنت پیش روی احزاب میانه و چپگرا می‌گذارد این است که این احزاب تنها یک فرصت برای تغییر نتانیاهو دارند آن هم این است که بنت را به نخست وزیری بپذیرند. در حالی که طبق نظرسنجی‌ها بنت فقط ۱۱ -۱۲ کرسی در انتخابات کسب می‌کند. او می‌گوید این اقدام باعث می‌شود اولا انتخابات پنجمی برگزار نشود، ثانیا اراضی اشغالی از شر نتانیاهو خلاص می‌شود.

بنت می‌گوید، نیازی نیست احزاب میانه و چپگرا از اختلافات سیاسی با وی در پرونده‌های کلان مربوط به نزاع رژیم صهیونیستی و فلسطین نگران باشند. او به این احزاب پیشنهاد می‌کند یک دولت فوق العاده به نخست وزیری بنت تشکیل دهند که محور کارش مقابله با بحران کرونا و اقتصاد است و از پرداختن به موضوعات اختلاف برانگیز پرهیز کند.

بنت می‌گوید چنین دولتی به سیاست نتانیاهو و روش آنارشیسمی او در حکمرانی پایان می‌دهد و اراضی اشغالی را به حالت منطقی بازمی‌گرداند.

بنت افزود: من مطمئنم با وجود همه پیچیدگی‌ها ما با هم موفق می‌شویم.

به گفته او، اراضی اشغالی سال پیش هم چنین ائتلاف‌هایی بلکه هم پیچیده‌تر را شاهد بود اما اگر نسبت به تداوم این ائتلاف‌ها توافق نشود طبق مفاهیم طبیعی، ایدئولوژیک و سیاسی که تنها بر یک شخص متمرکز نیست، انتخابات بعدی برگزار می‌شود.

در چارچوب همین طرح است که بنت نمی‌خواهد با نتانیاهو متحد شود تا پس از انتخابات آزاد باشد و هر طور که خواست جولان دهد. او معتقد است رقبایش در اردوگاه مخالف یعنی ساعر و لاپید نمی‌توانند دولت تشکیل دهند مگر اینکه لیست مشترک عربی هم با آن دو باشد. در حالی که بنت به آنها پیشنهاد تشکیل یک دولت یهودی صهیونیستی را می‌دهد.

این اقدام وضعیت ساعر و لاپید را بحرانی کرده است که طبق نظرسنجی‌ها کرسی‌های بیشتری را به دست می‌آورند؛ لاپید ۲۰ کرسی و ساعر ۱۲- ۱۳ کرسی را به دست می‌آورند. ساعر نمی‌خواهد با عرب‌ها متحد شود و نمی‌خواهد تحت هیچ شرایطی به نتانیاهو ملحق شود. لاپید هم اتحاد با عرب‌ها را می‌پذیرد اما نمی‌تواند بنت را متقاعد کند به او بپیوندد. بنابراین بنت تنها یک فرصت برای نخست وزیر شدن دارد اینکه احزاب دینی را راضی کند مخصوصا زمانی که روشن می‌شود نتانیاهو نمی‌تواند دولت تشکیل دهد آنها اتحاد خود را با نتانیاهو به هم بزنند. اما چنین تغییری امروز سخت به نظر می‌رسد زیرا حامیان این احزاب نتانیاهو را به هر رهبر سیاسی دیگر ترجیح می‌دهند و از طرفی هم بنت نیز می‌تواند این احزاب را برای ائتلاف دولتی به ریاست خود بسیج کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درمان قطعی گال

اسباب بازی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

فروشگاه قطعات بنز و بی ام و

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

تعمیر لباسشویی سامسونگ

تور کربلا

ممبر اجباری تلگرام

مرجع قیمت خرید و فروش گرافیت چرب

تقویت انتن موبایل

شیشه اتومبیل ارزان

تعمیر گیربکس اچ سی کراس H30Cross

تعمیر لباسشویی

اسباب بازی

اعلام حریق زیتکس

آموزش کافی شاپ

چاپ و بسته بندی

پلتفرم رپورتاژ آگهی

اسرارالشفاء

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح