شنبه , 24 مهر 1400 - 9:53 قبل از ظهر

اقدامات مهم در دوران قرنطینه کرونا از ابتلا تا بهبودی

همه ما با شنیدن نام کرونا و این که شخصی کرونا داشته باشد ناراحت و نگران می شنویم. اخباری که در مورد مرگ و میرهای هر روز در شهرهای اطرافمان می شنویم ممکن است ما را از این ویروس تا حد جدی ترسانده باشد. اما حقیقت این است که همه چیز به خودمان بستگی دارد. از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. همه این مواردی که با نام پروتکل های بهداشتی به ما گفته می شود نیز برای پیشگیری است تا خدای ناکرده در دام کرونا نیفتیم. اما اگر غفلت کردیم و مبتلا شدیم چه کنیم؟ اگر یکی از اطرافیان ما که ناقل کرونا بوده است باعث شد که ما نیز دچار شویم چه اقداماتی باید انجام دهیم. در این مطلب به مواردی خواهیم پرداخت که به ما کمک می کند در صورتی که تست کرونا دادیم و مثبت شد باید رعایت کنیم. البته دقت کنید که این موارد برای کرونای خفیف است. اگر زودتر تشخیص دهیم و برای درمان اقدام کنیم می توانیم هر چه زودتر کرونا را شکست دهیم.

 

مرخصی بگیرید و استراحت را شروع کنید

شخصی که کرونا گرفته است باید هرچه سریع تر قرنطینه شود. به همین دلیل یکی از اولین اقدامات این است که مرخصی کاری گرفته شود و دوران استراحت هر چه زودتر شروع شود. فرد مبتلا نباید با دیگران تعاملات اجتماعی حضوری داشته باشد. پس باید مرخصی کاری بگیرد و در خانه بماند.

 

به اطرافیانتان اطلاع دهید

کرونا خجالت ندارد. به فکر اطرافیانتان باشید. نکند باعث انتقال این ویروس به دیگری هم شده باشید. پس به کسانی که این اواخر آن ها را دیده اید بگویید که به کرونا دچار شده اید. بهتر است آنها نیز تست بدهند و اگر خدای ناکرده مثبت شده است مانند شما قرنطینه شوند و دوره درمان را شروع کنند.

 

ترجیحا یک اتاق جداگانه بروید

اگر این امکان را دارید به یک اتاق مجزا از دیگران نقل مکان کنید. تصور کنید که قرار است به سفری بروید که در آن قرار است درمان شوید. این سفر، سفر بهبودی است و قرار است سلامت به منزل بازگردید. اگر بتوانید تا جای ممکن در یک اتاق بمانید کار عالی انجام داده اید. به این صورت دیگران نیز در امان خواهند بود. در غیر این صورت حتما در خانه ماسک بزنید. اگر می توانید و ترجیحا از ماسک سه بعدی با لایه های ملت بلون بیشتر استفاده کنید تا احتمال انتقال ویروس به کمترین حد خودش برسد. همچنین با باز گذاشتن پنجره ها گردش هوا ایجاد کنید.

 

ظرف های غذایتان را جدا کنید

اختصاص یک بشقاب و قاشق و چنگال و وسایل ضروری مثل لیوان برای یک فرد کرونایی به کاهش انتقال کرونا کمک می کند. پس از این که غذا صرف شد و ظروف خالی شدند باید با دقت بالایی شسته شوند و ضدعفونی شوند. دیگران از این ظروف غذا استفاده نکنند.

 

دقت در استفاده از سرویس بهداشتی و حمام

در صورت امکان فرد کرونایی یک سرویس بهداشتی و حمام مجزا داشته باشد. در غیر این صورت پس از این که از سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرد، باید کلیه شیرآلات و سطوحی که فرد کرونایی با آن ها تماس داشته است با دقت ضدعفونی شوند. همچنین با روشن کردن تهویه یا باز گذاشتن پنجره گردش هوا ایجاد شود. پس از این که فرد کرونایی از دستشویی و حمام استفاده کرد، دیگران تا مدتی در حدود 15 دقیقه تا نیم ساعت از سرویس استفاده نکنند.

 

خوب استراحت کنید و بخوابید

هرچه بیشتر استراحت کنید بدن شما انرژی کمتری مصرف می کند و بهبودی شما سرعت می یابد. ممکن است در این دوران دوست داشته باشید بیشتر بخوابید و استراحت کنید. هیچ مانعی ندارد. هرچه بهتر استراحت کنید بدن شما تجدید قوای بهتری خواهد داشت.

 

داروی خود را به موقع استفاده کنید

در صورتی که دکتر برای شما دارو یا داروهایی را تجویز کرده است در استفاده از آن ها دقت کنید. فراموش نکنید هر دارو را در همان ساعت و نه زودتر و دیرتر استفاده کنید. یک آلارم یا هشدار برای تلفن همراه خود بگذارید تا یادتان نرود داروهایتان را در ساعت مقرر بخورید.

 

ورزش سنگین انجام ندهید

انجام هر کاری که باعث شود بدن شما خسته شود و انرژی اش را از دست دهد در این دوران برای شما مضر است. بنابراین ورزش سنگین نیز به صلاح شما نیست. اما می توانید نرمش های ساده را در خانه انجام دهید. اما هر زمان که احساس خستگی کردید ورزش کردن را متوقف کنید و استراحت کنید.

غذاهای مقوی و پخته شده بخورید

مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فود ها در این دوران اصلا توصیه نمی شود. تا جایی که می توانید غذاهای مقوی و خانگی بخورید. استفاده از غذاهای پر از پروتئین مثل سوپ مرغ و یا سوپ آب قلم باعث می شود بدن شما قوایش را تجدید کند. غذاهای کباب شده مثل جوجه کباب نیز انتخاب خیلی خوبی برای این دوران هستند.

 

رژیم لاغری نگیرید

باید در این دوران به خوبی غذا بخورید تا بدن شما قوی شود و بتواند با ویروس بجنگد. از کم خوری و رژیم های لاغری که در آن ها مصرف غذا محدود است در این دوران پرهیز کنید. حتی زیاده روی و پرخوری نیز در این دوران مانعی ندارد. به شرطی که پرخوری در مصرف غذاهای مقوی باشد.

سرگرمی شاد ایجاد کنید

با انجام کارهای مفرح و شاد روحیه خود را بهبود بخشید. به طور مثال می توانید موسیقی شاد گوش کنید. گوش دادن به موسیقی های شاد، تماشای فیلم های طنز و کارهایی که با آن ها لذت می برید باعث می شود حال روحی بهتری داشته باشید. دقت کنید که ذهن ناآرام می تواند شما را در جنگ با کرونا مغلوب کند. پس روحیه خود را از دست ندهید. به موارد منفی توجه نکنید. همین که شما زود متوجه شده اید و در حال درمان هستید یک موهبت است. به اخبار منفی توجهی نکنید. اصلا در این دوران به تماشای اخبار رسانه ها نپردازید. مطمئن باشید چیزی را از دست نخواهید داد.

 

در صورت تشدید علائم با پزشک مشورت کنید

اگر متوجه شدید که علائم شما در حال افزایش است (مثل این که تب دارید و تب شما دارد بدتر می شود) و یا حالت تهوع نداشته اید و حال دارید، باید این موارد را به پزشک اطلاع بدهید. می توانید حتی به صورت تلفنی با پزشک مشورت کنید و اگر صلاح دانست برای معاینه نزد او بروید.

 

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

طبق جدول رنگ‌بندی، حضور منظم و کامل کارکنان ادارات در محل کار ضروری است

رئیس جمهور با اشاره به گسترش واکسیناسیون در جامعه و تاثیر آن بر بهبود شرایط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *