کد خبر : 9616
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
-

کاربرد کنترل ولو

کاربرد کنترل ولو

کنترل ولو یا شیر کنترل وظیفه کنترل سیال را به صورت اتوماتیک و دستی در یک سیستم لوله‌کشی انجام می‌دهد. در واقع این شیرها در برابر خوردگی،  ضربه مکانیکی،  فشار و دما مقاوم هستند. لازم است که به منظور ایجاد بهترین کارایی و با توجه به شرایط اقتصادی راجع به آن‌ها مطالعه داشته تا بتوانید بهترین و

کنترل ولو یا شیر کنترل وظیفه کنترل سیال را به صورت اتوماتیک و دستی در یک سیستم لولهکشی انجام میدهد. در واقع این شیرها در برابر خوردگی،  ضربه مکانیکی،  فشار و دما مقاوم هستند. لازم است که به منظور ایجاد بهترین کارایی و با توجه به شرایط اقتصادی راجع به آنها مطالعه داشته تا بتوانید بهترین و مناسبترین آنها را انتخاب کنید. به صورت کلی میتوان گفت که شیر کنترل یک ابزار بسیار دقیق برای تنظیم جریان مایعاتی مانند گاز،  روغن،  آب و بخار است و امروز در صنعت نقش بسیار مهمی را ایجاد کرده است.

بهتر است بدانید که کنترل ولو به دو قسمت تقسیمبندی می شود یک عملکرد و دو ولو، که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

عملگر:  عملگر دستگاهی هست که وظیفه کنترلی دارد که باعث ایجاد حرکت میشود به همین دلیل به آنها محرکی عملگر میگویند.

ولو:  یک ابزار تجهیزاتی میباشد که جریان مایعات،  جامدات و گاز را با رفتاری مشابه به مایع تنظیم، کنترل و هدایت کرده در واقع ولوها جزو اتصالات لوله به حساب میآیند.

از عملکردهای این شیر میتوان به کاهش تنظیم فشار،  جلوگیری از برگشت جریان،  تنظیم کنترل و کاهش جریان توقف هدایت و راهاندازی جریان اشاره کرد.  البته اینها وظایف اصلی هستند اما لازم است که حتماً یکسری از ملاحظات را قبل از انتخاب شیر حتما انجام داده، تا بتوانید انتخاب آگاهانهتری داشته باشید.

  • توجه به درجه حرارت و فشار
  •  آیا در سیستم شما فشار و درجه حرارت تغییر میکند یا مقدار ثابتی دارد؟
  • آیا حالت حداقل یا حداکثری میپتواند برروی انتخاب ما موثر باشد و حتماً باید این نکته را لحاظ کرد یا خیر؟!
  • نوع بخار مایع و یا گاز
  •  شما باید توجه داشته باشید که آیا موارد گفته شده، خاصیت خوردگی دارند ؟
  • آیا در طول جریان مایع شما باقی خواهد ماند و یا به صورت کامل تبدیل میشود و اثری به جای نخواهد گذاشت؟

 همیشه فرقی بین آب مقطر و آب معمولی وجود دارد در واقع این دو مدل در بسیاری از موارد مورد بررسی قرار میگیرد پس لازم است که شما در نظر داشته باشید که آیا مایع شما به صورت خالص میباشد و یا ذراتی در آن مشاهده میگردد.

ملاحظات جریان

  • آیا شیر شما برای هدایت کردن جریان استفاده میشود یا برای جلوگیری از برگشت جریان؟
  •  آیا شیر برای کاهش یا افزایش جریان مورد استفاده قرار میگیرد و یا هدف شما قطع کردن است؟
  •  آیا کاهش فشار اهمیت است یا خیر و …….
  • فرکانس و سرعت عمل
  • عملیات شما به صورت اتوماتیک و دستی انجام میشود،  زمانی که برقهای شما قطع شود شیر شما چگونه عمل خواهد کرد؟
  •  آیا شما به صورت همیشگی از شیرها استفاده خواهید کرد یا در اغلب موارد از آن ها استفاده میشود؟
  •  در زمانی که زیاد از شیرها استفاده ندارید آیا شیرها به صورت باز هستند یا بسته؟
  •   آیا شیر شما به آرامی حرکت میکند و یا در نظر دارید که با سرعت بالاتر این عمل انجام شود.

کاربردهای شیر کنترل در صنعت

همان طور که در اوایل مطلب به آن اشاره کردیم کاربرد این شیرها در صنعت بسیار حائز اهمیت است اما این شیرها بنا به کاربردی که دارند در حوزههای مختلفی استفاده میشوند. شیرها به صورت کلی یکی از ابزارها و عناصر اصلی کنترل صنعتی به حساب میآیند؛  این تجهیزات با تغییر اندازه مقدار سیال عبوری که میرسد؛  سرعت مایعاتی مانند گاز، بخار و مواد شیمیایی را کنترل خواهند کرد. زمانی که شما سرعت عبور مواد را متوجه شوید میتوانید به راحتی فشار و دما را کنترل کنید.

کارخانجات که در زمینه تولید فعالیت دارند از حلقه های کنترلی برای تولید محصولات خود استفاده میکنند در تمامی این حلقهها پارامترهای فیزیکی از طریق سنسورها و دادن به کنترل کننده و در ادامه بعد از پردازش اطلاعاتی که صورت میگیرد سیگنالهای کنترلی آماده میشود.  اما یکی از بخشها که در سیستمهای کنترلی نمیتوان آنها را نادیده گرفت اغتشاش است در واقع آنها میتوانند روی سیستم ما مشکل و خرابی را ایجاد کند به صورت کلی اغتشاشها شامل موارد بیرونی و محیطی هستند که بر روی عملکرد اولیه و مطلوب سیستم کنترل ما تاثیرگذار هستند در زمانی که با اغتشاش مواجه شدیم، در  قدم اول باید از استراتژیهای استفاده کنیم که متغیرها را به حالت اولیه خودشان برگرداند و همچنین قبل از وارد شدن اغتشاش به درون سیستم با آنها مبارزه کنند و نقش جلوگیری کننده داشته باشند در واقع استراتژیهایی که از آنها صحبت شد همان شیرهای کنترل هستند که میتوان از آنها به عنوان یک دستگاه کمککننده در این امر استفاده کرد.

ولی به صورت کلی به سه دسته خطی، چرخشی و دیافراگمی تقسیمبندی خواهند شد.  در مدل خطی حرکت به سمت بالا و پایین است در چرخشی همانطور که از اسم آن پیداست حالت چرخشی و دورانی ایجاد میشود. در  واقع برای باز و بسته شدن ۹۰ درجه چرخش دارند که رایجترین آنها شیر پروانهای میباشد و دیافراگمی که یک بدنه خواهند داشت که به همراه دو یا چند پورت کار میکند.

نحوه کارکرد کنترل ولو

سیگنال کنترلی را از یک کنترلر دریافت کرده و با کمک آن میتواند جریان را کنترل کند در واقع یک شیر کنترل میتواند از طریق ۳ روش کار کند:  به صورت برقی،  پنوماتیک و هیدرولیک.  در برقی از سیگنالهای الکتریکی که از جنس جریان یا ولتاژ هستند کمک گرفته میشود در پنوماتیک با استفاده از سیگنالهای پنوماتیکی که از جنس هوای فشرده هستند این عمل صورت خواهد گرفت و در هیدرولیک،  از سیگنالهای هیدرولیکی که از جنس روغن میباشند استفاده خواهند کرد.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. شما عزیزان جهت خرید هر گونه ابزار دقیق خود می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پراپ رابین سود

استفاده از اپل موزیک

ادکلن ورساچه اروس

کرم روز لاکچری کوین

ظروف یکبارمصرف گیاهی

سیم و کابل کسری

سینی کابل

نصب و تعویض باتری ماشین در محل

تعمیر لباسشویی در تهران

تست علت سرگیجه

آجر نما

قیمت تجهیزات اعلام حریق

خرید صندلی پزشکی

جانکشن باکس

خرید نهال شلیل مغان

پریز شبکه

قیمت گاری دستی قدیمی

طلا اقساطی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی در منزل تهران

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

کوله پشتی مدرسه

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

ممبر اجباری تلگرام

شیشه اتومبیل ارزان

آموزش کافی شاپ

پلتفرم رپورتاژ آگهی

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح