کد خبر : 209495
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
-

خونریزی شقاق خطرناک است؟ + علائم، معرفی راهکار

خونریزی شقاق خطرناک است؟ + علائم، معرفی راهکار

بیماری شقاق مقعدی یکی از شایع‌ترین عارضه‌های نشیمنگاهی به شمار می‌رود. این بیماری با علائم مختلفی همراه است و می‌تواند درد و خونریزی به همراه داشته باشد. افرادی که نمی‌دانند فیشر مقعدی چیست ممکن است با دیدن خونریزی شقاق دچار نگرانی شوند و حتی این مسئله را خطرناک بدانند. بسیار مهم است بیماران با اینکه فیشر

بیماری شقاق مقعدی یکی از شایع‌ترین عارضه‌های نشیمنگاهی به شمار می‌رود. این بیماری با علائم مختلفی همراه است و می‌تواند درد و خونریزی به همراه داشته باشد. افرادی که نمی‌دانند فیشر مقعدی چیست ممکن است با دیدن خونریزی شقاق دچار نگرانی شوند و حتی این مسئله را خطرناک بدانند.

بسیار مهم است بیماران با اینکه فیشر مقعد چیست و چه علائمی دارد و راه درمان آن چگونه است آشنا باشند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن با مشاهده علائم هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و درمان بیماری خود را آغاز کنند.
از جمله علائم شقاق که افراد از طریق آن می‌توانند پی به وجود بیماری شقاق خود ببرند موارد زیر هستند:

  • مشاهده یک پارگی یا برش بر پوست دهانه مقعد
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • سوزش مقعد
  • لمس یک توده کوچک یا اسکین تگ بر روی پوست نزدیک به شکاف مقعدی
  • مشاهده خونریزی به رنگ قرمز روشن در هنگام اجابت مزاج

درد در هنگام اجابت مزاج یکی از علائم شقاق

خونریزی شقاق مقعدی در واقع یکی از علائم نشان‌دهنده این بیماری است و مشکل خطرناکی به شمار نمی‌رود. در واقع اگر بیماری فیشر مقعدی درمان نشود و این خونریزی به شکل مداوم ادامه پیدا کند می‌تواند باعث مشکلات نظیر کم‌خونی در فرد بیمار گردد.
پس از شناخت علائم شقاق شاید برای بیماران این سؤال پیش بیاید که فیشر مقعد چیست و چه عواملی باعث آن می‌شوند. فیشر مقعد همان‌طور که گفته شد به یک شکاف یا پارگی در پوست دهانه مقعد گفته می‌شود که بر اثر فشار به این ناحیه به وجود می‌آید.
فشار به ناحیه مقعد می‌تواند به شکل‌های مختلفی رخ دهد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث فشار به ناحیه مقعد می‌شود سفت و حجیم شدن مدفوع بر اثر یبوست است. در هنگام خروج مدفوع فشار بیش از حدی به ناحیه مقعد وارد می‌شود که می‌تواند یک ترک یا شکاف را در پوست ناحیه مقعد به وجود آورد.
  • اسهال: از دیگر مواردی که می‌تواند به ناحیه مقعد فشار وارد کند اسهال است. اسهال به خصوص زمانی که مزمن شده با فشار به پوست ناحیه مقعد باعث پاره شدن پوست در این ناحیه می‌گردد.

اسهال مهم ترین نشانه های شقاق مقعدی

از دیگر دلایلی که در ایجاد شقاق نقش دارند موارد زیر هستند:

  • وارد کردن اجسام خارجی در مقعد
  • رابطه مقعدی
  • زایمان
  • سفت شدن عضلات اسفنکتر مقعدی یا اسپاستیک
  • بیماری کرون یا سایر بیماری‌های التهابی روده
  • کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال
  • بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس، سوزاک یا کلامیدیا

شناخت بیماری فیشر مقعد و از طرفی علائم و علت ابتلا به آن می‌تواند در روند درمان به بیماران بسیار کمک کند و به همین دلیل لازم است افراد مبتلا به فیشر حتماً این اطلاعات را در مورد بیماری خود کسب کنند.

درمان مریضی شقاق به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

درمان مریضی شقاق بسیار به شدت این بیماری بستگی دارد. بیماری شقاق مقعدی به دو نوع شقاق حاد و شقاق مزمن تقسیم می‌شود.
شقاق حاد مرحله‌ای از این بیماری است که برای اولین بار فرد به آن مبتلا شده و به طور معمول در عرض ۶ تا ۸ هفته درمان می‌شود. شقاق مزمن زمانی به وجود می‌آید که به مداوای شقاق حاد توجهی نشده و این بیماری به مرحله مزمن خود وارد شده است.
درمان مریضی شقاق در مرحله حاد با استفاده از مراقبت‌های خانگی و استفاده از پمادها و داروهای آنتی فیشر امکان‌پذیر است. به طور معمول بیماران مبتلا به شقاق حاد پیشنهاد می‌شود با استفاده از یک رژیم غذایی پر فیبر، مصرف مایعات بیشتر و داشتن تحرک روزانه به مداوای این بیماری کمک کنند. همچنین استفاده از داروهایی همچون نیتروگلیسیرین، بی‌حس‌کننده‌های موضعی و داروهای بلوک‌کننده کلسیم برای درمان این نوع از شقاق مؤثر هستند.
درمان مریضی شقاق در مرحله مزمن اما تفاوت دارد. زمانی که بیماری وارد این مرحله می‌شود روش‌هایی که از آنها نام بردیم اثرگذار نیستند و این بیماری نیاز به درمان از طریق روش جراحی یا لیزردرمانی دارد.
از جمله روش‌های جراحی که برای درمان مریضی شقاق از آنها استفاده می‌کنند موارد زیر هستند:

  • اسفنکتروتومی داخلی جانبی: این روش به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود. در این روش عضله اسفنکتر برش یا کشش داده می‌شود تا به این ترتیب اسپاسم عضله کاهش پیدا کند.
  • فیشرکتومی: در این روش لبه‌های زخم بریده و جدا می‌شوند و سپس از ماده‌ای خاص برای بستن دهانه زخم استفاده می‌کنند.
  • فلپ پیشرفته: در روش فلپ پیشرفته یک بافت سالم از بخش‌های دیگر بدن برداشته می‌شود تا از آن برای ترمیم زخم فیشر و بهبود خون‌رسانی به ناحیه استفاده شود.

اینکه کدام یک از روش‌های جراحی شقاق برای درمان این بیماری مفید هستند به تشخیص پزشک باز می‌گردد.

انجام اسفنکتروتومی داخلی جانبی برای درمان فیشر مقعد

جراحی شقاق با لیزر چرا امروزه روشی محبوب برای درمان بیماری شقاق است؟

با پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه‌های لیزر امروزه در بسیاری موارد جراحی شقاق با لیزر جایگزین روش‌های درمانی دیگر شده است. جراحی شقاق با لیزر یک روش کم تهاجمی به شمار می‌رود. در این روش درمانی پزشکان از دستگاه لیزر CO2 استفاده می‌کنند و به ترمیم زخم شقاق و مداوای آن می‌پردازند.
جراحی شقاق با لیزر به طور معمول در مراکز تخصصی بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود. به دلیل اینکه در حین این جراحی بافت تحت لیزر ترمیم می‌شود بیمار با درد و خونریزی مواجه نمی‌شود و همین مسئله کمک می‌کند دوران نقاهت بسیار کوتاهی داشته باشد.
مدت زمان جراحی شقاق با لیزر چیزی در حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه است و همین مدت زمان کوتاه کمک می‌کند بیماران به انجام آن بیشتر تمایل داشته باشند.
جراحی شقاق با لیزر همچنین اگر توسط یک پزشک با تجربه و مجرب انجام شود به شکل قطعی این بیماری را درمان می‌کند و احتمال بازگشت بیماری را به صفر می‌رساند.
روش جراحی شقاق با لیزر امروزه در مراکز درمانی متعددی انجام می‌شود؛ اما بسیار مهم است افراد جهت درمان بیماری خود به مراکز تخصصی مراجعه کنند که از دستگاه‌های لیزر به‌روز و تجربه فوق‌تخصصان کولورکتال جهت درمان استفاده می‌کنند. یکی از این مراکز درمانی مرکز تخصصی درمان فوری نام دارد که بیماران می‌توانند برای درمان شقاق خود به آن مراجعه کرده و برای همیشه با این بیماری خداحافظی کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تعمیر یخچال

تعمیر داکت اسپلیت

تور کربلا

فروشگاه تجهیزات صنعتی

سیم و کابل خراسان

پراپ رابین سود

استفاده از اپل موزیک

ادکلن ورساچه اروس

ظروف یکبارمصرف گیاهی

سیم و کابل کسری

سینی کابل

نصب و تعویض باتری ماشین در محل

تعمیر لباسشویی در تهران

تست علت سرگیجه

جانکشن باکس

پریز شبکه

قیمت گاری دستی قدیمی

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

ممبر اجباری تلگرام

شیشه اتومبیل ارزان

پلتفرم رپورتاژ آگهی

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح