کد خبر : 188379
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
-

احیای قنات و روستاهایی که جانی تازه می‌گیرند

احیای قنات و روستاهایی که جانی تازه می‌گیرند

ایسنا/خراسان جنوبی با احیای دو رشته قنات در روستاهای رک و دهشیب، بخشی از مشکلات این روستاها در حوزه آب شرب و کشاورزی برطرف شد. ناحیه هردنگ بخشی مهم از منطقه‌ای پهناور در خوسف است که با اینکه می‌تواند به دلیل موقعیت خوبش به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شود، اما در این سال‌ها به آن توجه زیادی

احیای قنات و روستاهایی که جانی تازه می‌گیرند

ایسنا/خراسان جنوبی با احیای دو رشته قنات در روستاهای رک و دهشیب، بخشی از مشکلات این روستاها در حوزه آب شرب و کشاورزی برطرف شد.

ناحیه هردنگ بخشی مهم از منطقه‌ای پهناور در خوسف است که با اینکه می‌تواند به دلیل موقعیت خوبش به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شود، اما در این سال‌ها به آن توجه زیادی نشده و حتی مردمش از کوچکترین زیرساخت‌ها چون جاده آسفالته برخوردار نیستند.

ناحیه هردنگ سرزمینی پهناور در ۸۰ کیلومتری بیرجند و ۴۵ کیلومتری خوسف در رشته کوهی به نام کوه شاه به موازات رشته کوه باقران قرار دارد و تمامی مناطق حد فاصل روستای سنگ در شرق تا روستای همند در غرب خود را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، این ناحیه با بیش از ۹۰ روستا که از توابع شهرستان خوسف است، با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب همچنان در محرومیت مانده و آن گونه که باید توجهی به زیرساخت‌های آن نشده است.

امسال در دهه فجر با افتتاح قناتی در روستاهای این منطقه، مشکل آب شرب و کشاورزی ساکنان تا حدودی برطرف شد اما مشکلات هنوز باقی است.

رضا خادمی، از اهالی روستای رک و شمس آباد با اشاره به مشکلاتی که سال‌هاست انگار سودای حل شدن ندارند، به ایسنا گفت: روستای رک دهشیب از نقاط دورافتاده بوده و کمتر به آن رسیدگی شده است.

وی با بیان اینکه این روستا امکانات درستی ندارد، افزود: مشکل اصلی بحث آب قنات بود که ۸ سال پیش شبکه بهداشت خوسف آن را آزمایش کرد و آلودگی داشتکه در این راستا مسیر قنات را که از زیر خانه‌ها می‌رفت تغییر دادیم.

خادمی با بیان اینکه آب این قنات برای مصرف آب شرب و کشاورزی است، تصریح کرد: باید اعتبارات لازم تخصیص یابد تا مشکلات روستا ادامه پیدا نکند.

وی با بیان اینکه مهم ترین مشکل بحث آب است، اظهار کرد: اکنون این روستا مسیر دسترسی و جاده مناسب نداریم؛ جاده‌ها در مسیر رودخانه بوده خاکی است.

خادمی از مشکلات جاده و آنتن دهی شبکه مخابرات در این روستا نیز گفت و افزود: برای صحبت کردن با تلفن همراه مجبوریم به بالای تپه‌ها برویم و خدا را شاکریم که دانش‌آموزی در این روستا وجود ندارد، در غیر این صورت نمی‌توانست محتواهای درسی را دانلود کند.

وی بیان کرد: به علت این مشکلات، بسیاری از جوانان از روستا مهاجرت کرده‌اند و این به معنای نادیده گرفتن این روستا است.

علیرضا سیرتی، مسئول قنوات جهاد کشاورزی خوسف نیز به ایسنا گفت: قنات رک به طول 230 متر و با اعتبار دولتی 1548 میلیون ریال افتتاح شد.

وی با بیان اینکه قنات دهشیب 76 متر و با اعتبار 900 میلیون ریال است، افزود: از کل این اعتبارات، 15 درصد خودیاری بوده و در کل دو قنات با اعتبار 2798 میلیون ریال افتتاح شد و 35 خانوار از آن بهره مند خواهند شد.

مسئول قنوات جهاد کشاورزی خوسف بیان کرد: شهرستان خوسف 482 رشته قنات دارد که دبی کل قنات‌ها 18.3 میلیون متر مکعب در سال و طول کل قنات‌ها 228 کیلومتر است.

سیرتی ادامه داد: تاکنون بعد از انقلاب حدود 57 کیلومتر قنات در شهرستان بازسازی شده است که برای باقی مانده احیای قنات‌ها نیاز به اعتبار است.

وی با بیان اینکه برای ادامه فعالیت‌ها در منطقه نیاز به اعتبار است، تصریح کرد: مطالعات احیا و بهره برداری از قنات‌ها انجام شده تا در سال‌های آینده انجام شود.

مسئول قنوات جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه استخر بتنی روستای دهشیب برای بازسازی نیاز به اعتبار دارد، افزود: قنوات با کیفیت ترین و پایدارترین آب را مخصوصا در بخش کشاورزی و باغداری دارند که نیازمند توجه ویژه‌ای هستند.

سیرتی بیان کرد: این بخش، نسبت به سایر بخش‌ها نیروها و اعتارات کم تری دارد، حتی در سال‌های گذشته مبالغ کمی برای قنوات اختصاص پیدا کرد که باتوجه به اینکه تعداد قنوات زیاد است و برای مرمت آن به اعتبارات زیادی نیاز است، کار زیادی صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: حوادث غیرمتبرقبه به قنات‌ها آسیب رسانده و توجه ویژه و اعتبارات نقدی نیاز است، اما اکنون روند بسیار کند است.


مهدی هنری، مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی از احیای دو رشته قنات در روستاهای رک و دهشیب خبر داد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه قنات روستای دهشیب کاملاً خشکیده بود، گفت: بعد از اجرای کیفی پروژه و احیای ۲۳۰ متر از طول قنات، آب جاری شده است.

هنری با بیان اینکه دبی آب قنات دهشیب را دو لیتر بر ثانیه است، اظهار کرد: این امر موجب خوشحالی مردم شده و رونق روستا را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در روستای رک که به دلیل عبور مسیر قنات از زیر منازل روستا، آب دچار آلودگی بود با احیای قنات و اصلاح مسیر، آب شرب با کیفیت در قنات جاری شد.

وی بیان کرد: طی سال گذشته ۲۸ رشته قنات در شهرستان خوسف توسط بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا(ع) اجرایی شده است‌.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خرید نهال شلیل مغان

پریز شبکه

تعمیر لباسشویی

قیمت گاری دستی قدیمی

سئو در مشهد

طلا اقساطی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی در منزل تهران

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

کوله پشتی مدرسه

درمان قطعی گال

اسباب بازی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

تعمیر لباسشویی سامسونگ

ممبر اجباری تلگرام

شیشه اتومبیل ارزان

تعمیر لباسشویی

آموزش کافی شاپ

پلتفرم رپورتاژ آگهی

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح