کد خبر : 184287
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
-

بایدن هم در فکر بستن زندان گوآنتانامو است

بایدن هم در فکر بستن زندان گوآنتانامو است

کاخ سفید جمعه اعلام کرد، دستیاران جو بایدن بررسی رسمی زندان ارتش آمریکا در خلیج گوآنتانامو در کوبا را آغاز کرده‌اند و به دنبال احیای هدفی از دوران اوباما برای بستن این تاسیسات جنجالی پیش از پایان وقت دولت او هستند. به گزارش ایسنا، دو مقام مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند، دستیاران دخیل در این

بایدن هم در فکر بستن زندان گوآنتانامو است

کاخ سفید جمعه اعلام کرد، دستیاران جو بایدن بررسی رسمی زندان ارتش آمریکا در خلیج گوآنتانامو در کوبا را آغاز کرده‌اند و به دنبال احیای هدفی از دوران اوباما برای بستن این تاسیسات جنجالی پیش از پایان وقت دولت او هستند.

به گزارش ایسنا، دو مقام مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند، دستیاران دخیل در این موضوع در حال بررسی یک دستور اجرایی هستند که طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی به امضای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برسد. این تلاش تازه‌ای برای حذف زندانی است که حامیان حقوق بشر آن را لکه‌ای بر چهره جهانی ایالات متحده توصیف کرده‌اند.

جن ساکی، سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به اینکه آیا بایدن تا پایان دوره ریاستش می‌تواند این زندان فوق امنیتی را تعطیل کند یا خیر به خبرنگاران گفت: قطعا هدف و نیت ما همین است.

اما اجرای چنین ابتکارعملی با موانع سیاسی و حقوقی متعددی روبروست که باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را هم که قصد تعطیلی آن را داشت، ناامید کرد. این زندان به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای اسکان مظنونان خارجی بنا شد و به علت متدهای خشن بازجویی که برخی از آنها در حد شکنجه بود، بدنام شد.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به رویترز گفت: ما پروسه‌ای را آغاز کرده‌ایم تا وضعیت فعلی که دولت بایدن از دولت پیشین به ارث برده است، ارزیابی کنیم و این کار در راستای هدف بزرگتر ما برای بستن گوآنتانامو انجام می‌شود. این شورا همکاری نزدیکی با وزارت دفاع، وزارت خارجه و وزارت دادگستری خواهد داشت تا در مسیر بستن این تاسیسات حرکت کنیم و همچنین رایزنی نزدیکی با کنگره خواهیم داشت.

تاثیر فوری این رویکرد به نوعی تقویت سیاست اوباما برای تعطیلی گوآنتانامو است که دونالد ترامپ اندکی پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷ آن را متوقف کرد. ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری خود این زندان را باز نگاه داشت. اکنون ۴۰ زندانی در گوآنتانامو به سر می‌برند و اکثر آنها بعد از حدود دو دهه هنوز متهم یا دادگاهی نشده‌اند.

کارزار انتخاباتی بایدن در جریان رقابت ۲۰۲۰ اعلام کرد، او از تعطیلی این زندان حمایت می‌کند اما گفته نشد که قرار است این کار به چه صورتی انجام شود. همچنین هنوز مشخص نیست که دستور اجرایی آتی بایدن چقدر درباره طرح‌هایش برای این زندان باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خرید نهال شلیل مغان

پریز شبکه

تعمیر لباسشویی

قیمت گاری دستی قدیمی

سئو در مشهد

طلا اقساطی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی در منزل تهران

ولت متر تابلویی

استابلایزر

اضافه کردن زيرنويس

کوله پشتی مدرسه

درمان قطعی گال

اسباب بازی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

ایدوتک

ربات لوگو ساز رایگان

تعمیر لباسشویی سامسونگ

ممبر اجباری تلگرام

شیشه اتومبیل ارزان

تعمیر لباسشویی

آموزش کافی شاپ

پلتفرم رپورتاژ آگهی

جعبه هاردباکس

طراحی سایت فروشگاهی

خرید سنگ قبر

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح